חוזים עתידיים – כל מה שרציתם לדעת!

המסחר בחוזים עתידיים  (futures contract trading),  קוסם להרבה מאוד משקיעים וסוחרים במשך זמן רב.
מסחר בחוזים עתידייםבין היתרונות המדהימים שיש במסחר בחוזים הוא המינוף האדיר – שלו גם חסרונות, אך על כך נדון בהמשך.
חוזים עתידיים הם המוצר הפיננסי הקדום ביותר בהיסטוריה. כן כן, למרות שכיום הם נחשבים כנגזר פיננסי, הם קדמו לכל למסחר בורסאי בכל נכס בסיס אחר.
העדות המוקדמת ביותר שיש  לחוזים, מופיעה בכתביו של אריסטו. אשר זה מספר על הפילוסוף היווני תלס.
תלס היה פילוסוף עני ממילטוס שביון העתיקה, הוא פיתח שיטה לחיזוי הצלחתו של מסיק הזיתים בסתיו הקרוב. מלא ביטחון בתחזית זו, הגיע תלס לסיכום עם בעלי בתי הבד המקומיים בדבר זכות לשימוש בלעדי בבתי הבד שלהם בתקופת המסיק.
מאחר שבחורף לא היה ידוע מה יהיו תוצאות המסיק, שמחו בעלי הבד לקבל כבר בחורף סכום כסף השווה לרווחים ממסיק בינוני. לכן, היו בעלי בתי הבד מוכנים לתת לתלס התחייבות לזכות שימוש בלעדית בבתי הבד מחיר הוגן.  לאחר מכן, כשהגיע הסתיו, נסתבר כי תחזיתו של תלס התגשמה ויבול הזיתים היה רב במיוחד באותה שנה. תלס התעשר במהירות בזכות החוזה אותו חתם עם בעלי בתי הבד כבר בחורף.
דוגמה נוספת, היא הסיפור המסופר בתורה, ספר בראשית, פרק כ"ט. מסופר על יעקב, אשר קנה מלבן הארמי את הזכות לשאת את רחל בתו לאישה. לפי החוזה, התחייב יעקב לעבוד במשך 7 שנים, ולאחר מכן לשאת את רחל. כיום אנחנו יודעים, שהסכם זה- לא בדיוק מומש בצורה תקינה.
מכאן נובע, שההגדרה התקינה ביותר לחוזה עתידי, היא התחייבות בין קונה למוכר, לאספקת סחורה, במחיר ידוע מראש – בעתיד.

אם כך- מה ההבדל בין אופציה לבין חוזה עתידי?

על פניו, ההגדרות של המוצרים הללו מאוד דומים. הרי שניהם התחייבויות על נכס בסיס מסוים.

מה היא בכל זאת המהות?

לחוזה עתידי ישנו מדד רגישות אחד ויחיד, והוא ההיצע והביקוש לו.
לאופציה, ישנם חמישה מדדי רגישות עיקריים בנוסף:

  • דלתא – השינוי במחיר האופציה ביחס לשינוי מחיר בנכס הבסיס.
  • תטא – השינויים במחיר האופציה ביחס לזמן לפקיעתה.
  • גמא – השינוי בערך הדלתא
  • וגה – שינויים בסטיית התקן בנכס הבסיס
  • רו – ריבית חסרת סיכון במשק

סימן שאלה

מהם נכסי הבסיס עליהם נסחרים חוזים עתידיים

החוזים העתידיים עוקבים אחר נכסי בסיס רבים. מדדים מובילים (אס פי, נאסדק, דאו, ראסל, פוטסי, דאקס, קאק) ,חוזים על ריביות בעולם, חוזים על צמדי מטבע (לא מט"ח, אלה חוזים על מט"ח), מניות, אג"ח, וכמובן שלל סחורות,
כגון:

  1. זהב
  2. כסף
  3. נחושת
  4. פלטינה
  5. פלדיום
  6. סויה
  7. חיטה
  8. כותנה
  9. סוכר
  10. קפה
  11. קקאו
  12. אורז
  13. בקר
  14. חזירים
  15. מיץ תפוזים
  16. נפט
  17. נפט לחימום
  18. גז טבעי
  19. בנזין
  20. סולר והיד עוד נטויה

מהם השימושים לחוזים עתידיים

ראשית, כמו בכל תחום בשוק ההון הרחב, שני השימושים העיקריים הם ספקולציה (הערכה) בנוגע לכיוון מסויים בתנועת המחיר, או השקעה . נוספים על כך הם המגדרים- אלו הרוצים להגן על השקעות.

דוגמה קטנה לגידור:

נניח שלמשקיע ישנו תיק מניות בעמדות קניה. המניות במגמת עליה יציבה ואולי אף מחלקות דיווידנד יפה- בזמן ירידות בשווקים, יכול המשקיע להגן על תיק ההשקעות באמצעות מכירה בשורט של חוזה על אחד המדדים המרכזיים, ולהתכסות על אותו שורט כאשר מסתיימות הירידות להערכתו. פעולה זו, עוזרת למשקיע להישאר עם מניותיו בתיק ללא צורך במימוש ובפעולות מיותרות.
שימוש נוסף למסחר בחוזים הוא מסחר בארביטראז'. ארביטראז', בהגדרתו, הוא רווח לא עלות וללא סיכון.

דוגמה קטנה לעסקת ארביטראז:

ידוע כי התנועה התוך יומית במדדים האמריקאים מקבילה ברוב שעות היום.
נוצר מצב בו מדד הדאו יורד מטה ואילו מדד האס פי 500 עומד שניות ספורות במקומו. הפעולה המתבקשת בעת הזאת, היא קנייתו של חוזה הדאו ( זזה שירד, זול יותר) ומכירתו בשורט של חוזה האס פי 500 (היקר יותר) שעומד עדיין במקומו. סביר מאוד שהעיוות בתנועה בין שני המדדים ייסגר במוקדם או במאוחר במהלך היום.
לאלו שכבר מתכננים על מהלך זה ביום המסחר הבא, אומר, שאין לבצע פעולה מכל סוג שהוא ללא ידע, לימוד וניהול נכון.

מהם היתרונות המרכזיים למסחר בחוזים על פני נכסי בסיס

כיוון שחוזים בעצם מגלמים את ציפיות המשקיעים, רובם נסחרים שעות רבות במהלך היום. אני רואה בכך יתרון מרכזי, ולכך אביא את הדוגמה הבאה:
נניח ונכנסתם לעסקת קניה במניית אפל במחיר 120$. ביום בהיר אחד, דווח בשוק על נתון מאקרו שלילי וכל השוק פותח בפער כלפי מטה. יכול להיווצר מצב בו מניית אפל תפתח אף מתחת למחיר הגבלת ההפסד שהגדרתם, תרחיש אימים לכל סוחר. לעומת זאת, נניח שבאותו היום משקיע אחר רכש חוזה עתידי על מדד האס פי 500, כיוון שהמסחר בחוזה הוא רציף כמעט 24 שעות ביממה, אותו משקיע יראה את הירידה בשווקים כתנועה רציפה ללא פער ויוכל לצאת מהעסקה בסטופ המקורי ולא מתחת.
מבט אחר הוא סוגיית עמלות המסחר והבטחונות. מי שמכיר אותי יודע שזה הדבר האחרון שמעניין אותי, אך מן הראוי שאסב כאן את תשומת לבכם.
קניה של חוזה אחד על מדד האס פי 500 תעלה לי 6$ לסיבוב (כניסה ויציאה). שווי נקודה במדד הוא 50$. נניח והמדד נסחר ב-2000 נקודות. מכאן, שקניתי נכס פיננסי ששוויו 100000$ ושילמתי עליו רק 6$ עמלה ומרג'ין (בטחונות) של 400$ אצל רוב הברוקרים.
לעומת זאת, קניה של 100 מניות אפל, במחיר של 120$, תעלה לי מינימום 1.5$ לקניה ו1.5 למכירה. מכאן, ששילמתי 3$ על נכס בשווי 12000$ בלבד ומרג'ין (בטחונות) של 3000$ בקירוב. אז- היכן העמלות והמינוף אטרקטיביים יותר ביחס לגודל הפוזיציה?
על מנת לסחור בתוך היום במניות, אצטרך מטעמי רגולציה לכל הפחות 25000$ בחשבון המסחר, לא משהו שיש לכל אחד בשליפה מהירה. לעומת זאת, מסחר תוך יומי בחוזים, כפי שהזכרתי קודם, אצל מרבית הברוקרים הייעודיים לחוזים, הביטחונות המינימליים שאיתם אפשר להתחיל הם 400$ לחוזה. ככל הנראה, שחשבון קטן בן 2500$ יספיק לי בהחלט.

ומה בנוגע לסוגיית הרווח וההפסד?

מסחר בחוזים עתידיים ידוע בשוק ההון כתחום מאוד קשוח. אני טוען, שבחוזים עתידיים ניתן לקחת חשבון בן 5000$, ואם לא עובדים נכון, ניתן להכפיל אותו ביום אחד, אך גם להפסיד אותו מהר מאוד.
ישנם חוזים תנודתיים יותר וחלק תנודתיים פחות. בואו נלך שוב על הסטנדרט. שווי נקודה בחוזה על מדד האס פי 500 הוא 50$. טווח התנועה הממוצע היומי בחודשים האחרונים הוא 20 נקודות, כלומר, מקצה לקצה- פוטנציאל הרווח וההפסד היומי בחוזה אחד הוא 1000$.
אני לא צריך 20 נקודות. אני צריך נקודה אחד או שתיים.
אם תצליח להרוויח בממוצע (כולל הימים המופסדים בניקוי עמלות), נקודה אחת ביום (50$) על חשבון של 2500$- המצב מדהים! חשבו על התוצאה בממוצע שנתי (198 ימי מסחר בממוצע בשנה).
קחו מחשבון וחשבו זאת. 50$ ביום כפול 198 ימים.
סוגיה נוספת שמעניינת רבים היא הבטחון לכספי לקוח.
הגוף המפקח על המסחר בחוזים עתידיים בעולם הוא האן.אף.איי.  מפקח זה, ידוע בקשיחותו מול חברי הבורסה, זאת לעומת הסאק, הגוף המפקח על המסחר במניות, אשר מתירני יותר וקפדני פחות מול הברוקרים השונים.
בניגוד למסחר במניות או בשוק המטבע, שוק החוזים הוא שקוף לחלוטין לכולם. למה אני מתכוון? כיום, איננו יכולים לספור בצורה מדוייקת את מחזור המסחר במניות או במט"ח.
מדוע?
במט"ח, אין בורסות. המסחר מתבצע מול בנק. ולכן, אין יכולת לספור את המחזור באופן מדוייק, אלה משוער בלבד.
בשוק המניות – לא ניתן לראות את כל העסקאות בספרי הפקודות. מדוע? לסוחרים בשוק המניות (גם לכם) ישנה אפשרות להשתמש במה שנקרא דארק פול (בריכה שחורה). באמצעות לחיצת כפתור הפקודה שלי יכולה שלא להרשם בספר הפקודות, וכך, אם אעבוד בכמות שמצדיקה התעניינות מצד סוחרים אחרים (נניח 25000 מניות לעסקה) זה לא יירשם.
הדבר כמובן אינו בר ביצוע בשוק החוזים- כל עסקה נרשמת ומוצגת לכל הסוחרים. גם עסקאות בחוזה בודד וגם עסקאות ב1000 חוזים.

איך מתחילים לסחור בחוזה עתידי?

כפי שהזכרתי בתחילת המאמר, ישנן שיטות מסחר רבות ומגוונות למסחר בחוזים, לפני כל פעולת מסחר יש ללמוד לעומק את אופי השיטה וניהול הסיכונים בה. מומלץ גם להיצמד  לסוחר מנוסה ולהתחקות אחר פעולותיו.
רוצים ללמוד עוד על עולם החוזים?
כיצד לבנות תיק השקעות חסר סיכון?
מוזמנים עוד היום להצטרף לקורס המסחר היומי שלנו ולהתחיל במסע מופלא ומרתק על עצמך, ועל הקסם של שוק ההון>>>
לחלק 2 של המאמר על חוזים עתידיים>>>

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן