מכות מצריים בשוק ההון

כותב: שחר חן מרצה בכיר ומאמן מסחר במכללת 'פסגות' 

לרגל חג הפסח הקרב אלינו בצעדי ענק ריכזנו עבורכם- את האירועים המשמעותיים ביותר, המכות, שהשפיעו באופן דרסטי על שוק ההון לאחרונה. מכות מצריים הן אירועים על טבעיים שנחתו על העם המצרי בזמן שיעבודו של עם ישראל, אך בשוק ההון, מכות מצריים הן תופעות שנקראות בשם 'ברבורים שחורים'.

'ברבור שחור' בשוק ההון הוא מונח שנובע מתוך תפיסה מערבית עתיקה שכל הברבורים הם לבנים ולכן ברבור שחור נחשב כמטאפורה לאירוע שונה עד בלתי אפשרי. מכאן, 'ברבור שחור' הוא אירוע יוצא דופן בעל השלכות גדולות על השוק שלכאורה לא ניתן היה לצפות אותו מראש כמו רווחים והפסדים גדולים ללא פרופורציה לזמן ולמאמצים שהושקעו או אקראיות פרועה, ללא חוקיות סטטיסטית מוגדרת וללא אפשרות לחיזוי.

מכות מצרים (ברבורים שחורים) בשוק ההון:

1. ביטול מתווה הגז מרץ 2016 –
בעקבות החלטת בג"ץ שהתקבלה בחודש מרץ השנה, בוטל מתווה הגז שאמור היה להסדיר את מכירתו והפצתו של הגז הטבעי השמור במאגרים בבטן האדמה. ביטול המתווה היווה מכה של ממש לחברות השותפות במאגרים. יום למחרת הביטול, ניתן היה לראות את מניות החברות השותפות יורדות באחוזים ניכרים.

2. קריסת מחירי הנפט –
אמנם הנפט נמצא במגמת ירידה כבר מיולי 2008, אך בשנת 2014 התעצמו הירידות באופן משמעותי. כמו כל דבר, השינוי הדרסטי, שהגיע לשיאים חדשים השנה, נובע מהיצע וביקוש. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא החלטתה של סעודיה להגביר את קצב הפקת הנפט , להציף את השוק, ולגרום למתחרות הגדולות שלה – ארה"ב, רוסיה ואיראן, בהן הפקת הנפט יקרה יותר, לראות בהפקת הנפט כפעילות לא משתלמת.

3. משבר החוב ביוון –
מדובר בתופעה שמתגלגלת החל משנת 2009 ועד היום. יוון היא מדינה שבה המשברים הכלכליים קיימים מאז ומעולם, אך לאור משבר האשראי העולמי, והמדיניות הלאומית הבזבזנית היא נקלעה למשבר חוב החמור בתולדותיה. בחודש אוגוסט 2015 הגיעו הדברים לרתיחה והמדינה אף נאלצה להגביל את משיכת המזומנים של הציבור ולהגדיר מדיניות צנע. היעדר היציבות ביוון משפיע על היציבות בכל כלכלות אירופה.

4. המשבר הכלכלי בסין –
מאז ומתמיד סין נחשבה למדינה שקשה לעשות בה עסקים. בירוקרטיה מורכבת במיוחד, השפה, התרבות, רמת שחיתות גבוהה, בועת נדל"ן שכוללת דירות ברמה נמוכה, פרויקטים עירוניים לא נחוצים שמתוקצבים בהגזמה, בעיית זיהום אוויר חמורה וכמובן הערכות שווי לא מפוקחות של מאות חברות ציבוריות. השנה, הענק הסיני עובר טלטלה משמעותית שנמשכת עד היום ומשפיעה על שוקי אירופה, ארצות הברית וכמובן, על הבורסה בישראל. אין ספק שהכלכלה הסינית צריכה לעבור תהליך הבראה ארוך ומשמעותי וייקחו שנים רבות עד אשר ינוקו האורוות.

5. קריסתה של מניית גרופון $GRPN –
ביום בהיר אחד, קרסה המניה בצורה ניכרת בעקבות הגשת דו"חות רבעוניים שלא עמדו בציפיות.

מניית גרופון

6. לאחר שהתפרסמה הודעה על חשד לזיוף תוצאות במדידת מדד זיהום האוויר ברכבי וולקסוואגן, צנחה המניה בכ-40% ביומיים בלבד!!!

צניחת מנייה
7. הציוץ שריסק את הביומד האמריקאי-
בספטמבר 2015, בעקבות הפרסום ב- 'ניו יורק טיימס' שחברת התרופות KBIO מעלה את מחיר התרופה שהיא מייצרת מ13$ ל750$, צייצה בטוויטר הילארי קלינטון את הציוץ הבא –

הילארי קלינטון

התוצאות לא איחרו לבוא:

זהו מדד ה-ביומד אחרי הציוץ של קלינטון – ירידה של 20% בשבוע!
מדד ביומד
אז איך מתמודדים עם 'ברבורים שחורים' בשוק ההון?
1. עלינו להכיר בקיומם של אירועים חריגים ולא להיות מופתעים מהם
2. אסור לנסות ולחזות 'ברבור שחור'. פשוט עבדו לפי הכללים. תמיכה=קונים, התנגדות=מוכרים. מגמה עולה=קונים, מגמה יורדת=מוכרים.
3. נצלו כל הזדמנות או כל דבר שנראה כמו הזדמנות טובה.
4. אל תבזבזו זמן על קריאת תחזיות אנליסטים. עומד לרשותכם גרף מחיר והוא ספק הטיפים המשמעותי ביותר. דרכו ניתן להבין מהו מחיר יקר, מהו מחיר זול ומהי הזדמנות טובה. התעסקו בקריאה איכותית שלו. שימו לב שבכל המשברים וכל הברבורים השחורים, הגרף התריע לגביהם או לפחות נתן מספר סימני הזהרה.
מאחלים לכם את החופש לבחור למה להשתעבד, ושתזכו השנה לאין ספור ברבורים לבנים.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן