כשהשוק האמריקאי באופריה – רמת הסיכון גבוהה

כותב: ליאור ברק, מנהל תחום אופציות במכללת פסגות
זהו הפוסט השלישי במספר על מדד הפחד, הויקס*. בפוסט הראשון מה- 29.8.12 הזהרנו מפני תיקון שעלול להגיע. כפי שניתן לראות,  כשבועיים לאחר פרסום הפוסט, התחיל מדד הנאסד"ק לרדת, ובסה"כ איבד מדד הנאסד"ק מערכו כ- 12% בתשעה שבועות.
מאז חלפו להם מספר חודשים ושוב מדד הויקס מפתיע ויוצר שפל חדש ונמוך  –  שפל של 5 שנים ברמה של 12.43 נקודות. למעשה, שפל נמוך ממנו, היה בטרום משבר הסאב-פריים, אז הויקס הגיע לרמה של 10 נקודות.
שימו לב למתאם ההפוך בין מדד הויקס (בחלק העליון) לבין תעודת-סל על הנאסד"ק (בחלק התחתון)  בשלוש השנים האחרונות.
ניתן לראות בגרף כי כמעט בכל פעם שמדד הויקס הגיע לרמה קיצונית ונמוכה, לא עבר זמן רב עד ששוק המניות הגיב בירידות.
רמת הויקס הנוכחית מצביעה לדעתי על אופריה שאינה מוצדקת בתנאים הכלכליים הגלובלים ועל רמת סיכון גבוהה בשוק המניות.
מי שלמד איתי בקורס אופציות (או מי שמכיר את המכשיר), יכול לשקול לרכוש הגנה/ביטוח על התיק המנייתי שלו (למשל ע"י אופציות מסוג פוט או שילובים כפי שלמדנו). ההגנות כעת מאוד זולות. כך למשל, משקיע שרוצה לשים 100% מכספו בשוק המניות בתקופה זו, יכול להבטיח שלא משנה מה השוק יעשה בשנה הקרובה, הוא לא יפסיד יותר מ 6.5% מכספו.
כפי שניתן ללמוד מהגרף, לעיתים עובר זמן מה מהרגע בו הויקס "מאותת" על תיקון צפוי ועד לזמן תחילתו של התיקון. ברמת סיכון גבוהה ניתן לסחור ביתר זהירות: להדק סטופים, לממש מהר רווחים ולהימנע מעסקאות מיותרות.
*מדד הויקס מתוך ויקיפדיה: ויקס (קיצור באנגלית של Volatility Index, מדד התנודתיות; מכונה גם מדד הפחד) הוא מדד האומד את התנודתיות הצפויה במדד המניות .s&p500 המדד, בשמו המלא Chicago Board Options Exchange Volatility Index (מדד התנודתיות של בורסת האופציות של שיקגו), נקבע על ידי חישוב התנודתיות הגלומה[1] בשעריהן של אופציות הנסחרות על מדד s&p500.
מדד VIX מחושב בזמן אמת על ידי בורסת האופציות של שיקגו (CBOE). המדד משקלל את סטיית התקן הגלומה במחיריהן של האופציות מסוג CALL ו-PUT הפוקעות בתקופה של כחודשיים מיום חישובו. סטיות התקן הגלומות במחיריהן של אופציות נוטות לעלות ככל ששוק מניות נעשה תנודתי יותר‏‏[2], בשל העובדה שמשקיעים נוטים לחשוש מכתיבת אופציות, ואילו קוני האופציות מוכנים לשלם יותר, כדי להגן על עצמם מפני תנודתיות. לכן הן מהוות מדד טוב לרמת התנודתיות. מדד VIX מכונה "מדד הפחד", שכן הוא מבטא את חששות המשקיעים בתקופות בהן שוקי המניות נוטים לרדת בחדות. למרות זאת, המדד אינו מבטא פחד מנפילות בלבד, אלא כל חשש משוק תנודתי.
למידע על קורס ניהול תיק השקעות לחצו כאן.
מאת ליאור ברק, מנהל תחום אופציות במכללת פסגות
המידע אינו מהווה משום ייעוץ, הכוונה או המלצה לקניה או מכירה של מניות, אופציות, תעודות-סל, אגרות –חוב, חוזים, סחורות, מט"ח ו/או נכסים פיננסים אחרים. המידע אינו בגדר של המלצת השקעה או כתחליף לייעוץ השקעות ו/או ניהול תיקים המותאם לצרכיו של המשקיע. כל מקבל החלטה כלשהי על-סמך המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. דע כי קיים סיכון רב במסחר בשוק ההון ובאופציות בפרט והצלחת עבר אינה ערובה להצלחה עתידי.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

 


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן