הקזינו של המשקיעים – מהי בעצם תעודת סל?

אחרי חודשים של ירידות חדות בשווקים מצאו להם המשקיעים מכשיר פיננסי מאד מסוכן תעודת סל קסם שורט יתר פי 3.

מהי תעודת סל ?

תעודות סל הן ניירות ערך העוקבים באופן מלא אחר מדדי מניות, שערי מטבע, סחורות ונכסי בסיס אחרים. תעודות הסל מהוות תחליף לרכישת נכס הבסיס עצמו (מדדי מניות, מט"ח, מדדי סחורות וכד‘).
בשונה מקרנות הנאמנות, תעודות סל נסחרות בכל שעות היום במהלך המסחר הרציף בבורסה בתל-אביב, בדומה למניה רגילה. הדבר מהווה יתרון משמעותי למשקיע המעוניין בנזילות מיידית ובמחיר ידוע בעת ביצוע העסקה.
לדוגמא: רכישת תעודת סל העוקבת אחר מדד S&P500  (שהוא מדד הכולל את 500 החברות הגדולות בארצות-הברית) היא בעצם רכישה של כל 500 המניות הנכללות במדד. הדבר נעשה באמצעות נייר ערך אחד בלבד הנסחר בבורסה בתל-אביב, ובשקלים – ללא כל צורך בהמרת המטבע ובעלויות הנובעות ממנה.
תעודת סל בחסר הינה מכשיר פיננסי המספק רווחים למשקיע כאשר הבורסה נמצאת במצב של ירידות.
תעודת סל קסם שורט יתר 50 פי 3 היא למעשה תעודה המניבה רווח כנגד מדד היתר 50 הכולל בתוכו 50 מניות שאינן נכללות במדדים המובילים.
ירידות השערים החדות שעברו על השווקים בחודשים האחרונים העלו משמעותית את הערך של תעודות הסל בחסר.
תעודות הסל מהמונפות עלו בשיעור חד יותר.תעודת הסל הממונפת קסם שורט יתר 50 פי 3 הייתה אחד מניירות הערך שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר ברבעון הראשון של 2008.
התנודתיות החדה במדד שהוכפלה בתעודה פי שלושה בגלל המינוף הוסיפה למשקיעים האגרסיביים מוטיבציה להשתתף בחגיגה.
בתחילת הירידות חברת אקסלנס אכן סיפקה את הביקושים  לתעודת הסל והצליחה לשמור על הערך התיאורטי של התעודה למדד עצמו. לאחר שהביקושים לתעודה גברו ככל שהירידות בשוק המשיכו והביקושים הרבים של הציבור לא זכו להיצע מתאים נוצר מצב אבסורד שמחיר תעודת הסל לא תאם לחלוטין את השער התיאורטי של התעודה ופער הגיע לכדי 20%.
רוצים לדעת על מסחר בבורסה ותעודות סל? בואו ללימודי שוק ההון במכללת פסגות>>>

מאותו רגע התעודה איבדה כל הגיון להשקעה מקצועית עפ"י ניתוח מצב השווקים והתשואה של התעודה הייתה אך ורק עפ"י ספקולציה של סוחרי יום ומהמרים ללא הגיון כלכלי ומקצועי:

1. ניהול והגדרת יעדים – כמו מנהל חברה שבתחילת שנה מספק תחזית של הוצאותיו והכנסותיו עם הגדרת יעדי רווח .אי עמידה ביעד תעיד על הערכה מוטעית וחוסר שליטה בתנאים המשפיעים על הפעילות ולקבל הערכה מושכלת. ואתה מנהל התיק? האם אתה בוחן את מרכיב ההשקעות בתיק (מניות,קרנות ,אג"ח,מט"ח),האם אתה בודק את מגמות השווקים או שמא אתה פשוט משקיע כדי כדי להרוויח כמה שיותר ומונע ע"י הרוחות שנושבות בשוק?
2. תכנון פעילות ומשאבים – מנהל חברה יתכנן את הפעילות לפי כמות התקציב והמשאבים העומדים לרשותו באופן שיאפשרו לו להגיע ליעדים, ואתה מנהל התיק?האם אתה משקיע מחשבה בתהליך בנית התיק?
האם אתה מרכיב את התיק בצורה מגוונת שתכיל סקטורים ומדדים שונים או שמא אתה "רודף" אחרי כל "מניה חמה" מבלי לתת שיקול דעת לרמת הסיכון הכרוכה בהשקעה והאם השקעה במניה זו תואמת את אסטרטגית הסיכון שקבעת לתיק ההשקעות שלך ? אם אתה מחליף מניות כל יום ללא מחשבה ושיטה וקונה מניות בגלל הפיתויים שמציע השוק ,למעשה תיק ההשקעות מנהל אותך ולא אתה אותו.
3. ניהול סיכונים – מנהל חברה לוקח בחשבון אפשרות לתקלות שעלולות לקרות בדרך? הוא יכין תוכנית מגירה למצב שהתוכניות ישתבשו ויהיה צורך בשינויים. ואתה מנהל התיק? האם אתה מנהל סיכונים? האם אתה מחלק את התיק בצורה מאוזנת? האם אתה משתמש בפקודת סטופ-לוס (הוראה לקטיעת הפסד) כהגנה על התיק במצב שהמניה הולכת בכיוון הפוך ממה שציפית?
4. מעקב עסקאות והפקת לקחים – מנהל טוב ישאף ללמוד מטעויות בכדי שלא יחזרו בפעמים הבאות. השקעה בבורסה רחוקה מלהיות מדע מדויק ,גם אם אנו פועלים אם שיטה וידע טעויות זה דבר שבשגרה ואי אפשר למנוע אותן לחלוטין,מה שכן חובה על המשקיע לנסות ולהפיק לקחים מכל עסקה שביצע בכדי שבפעמים הבאות טעויות לא יחזרו על עצמם.
מאמר זה מוגש כאינפורמציה בלבד. אין בסקירה זו המלצה או חוות דעת בקשר לרכישת הנייר או למוכרו. קבלת החלטה כלשהי המתבססת על סקירה זו הינה על אחריותו של המשתמש בלבד

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן