האבולוציה של שוק ההון, שנות הזהב וכיצד השוק נראה כיום

סוחרים צעירים אינם זוכרים את הזמנים שבהם עשרות סוחרים נופפו בידיהם בחתיכות נייר וצעקו מחירים שהשתנו מדי כמה דקות בקולי קולות.

אז, כשעדיין גוגל לא הייתה קיימת, ביטקויין לא היה כלל באופק, גם לא גרפים צבעוניים וזירת המסחר נראתה שונה לגמרי.
שוק ההון שידע תנודות משמעותיות תרתי משמע לאורך השנים, מקפל בתוכו את ההיסטוריה של העולם המרתק, אז יצאנו למסע היסטורי של תולדות שוק ההון – אז והיום, ולסיום הענקנו טיפ זהב לסוחר המתחיל.

הכל התחיל בארץ המגף – איטליה

למרות שרבים מכירים את הבורסה לניירות ערך בניו-יורק וסבורים כי מאז ומעולם ננעצה בה המניה הראשונה שהחלה את עולם המסחר, דווקא ההיסטוריה החלה עוד בארצות אירופה, כאשר העדויות מספרות על מסחר שהחל עוד בשלהי המאה ה-17 במסע שינוע סחורות ממקום למקום באמצעות ספינות.
מדינות הולנד, בריטניה, וצרפת נתנו זיכיונות סחר לחברות ספנות שנקראו הודו- המזרחית, כיוון שעיקר המסחר היה על ספינות שהביאו סחורה מהמזרח הרחוק. המסעות הללו היו מסוכנים מאוד, כאשר הסיכונים היו שהסחורה לא תגיע בשלמותה, זאת בשל הפיראטים שהיו שודדים את ספינות המסחר, מזג האוויר שגרם לטלטלות ועוד.
על מנת להפחית את הסיכון של אי הגעת הספינות ליעדן, שעשוי כמובן לפגוע בהונם של הסוחרים, בעלי הספינות גייסו משקיעים אשר השקיעו כסף במסע המפרך, וזאת תמורת אחוזי רווח. כלומר, אם המסע היה מוצלח הם הרוויחו דיבידנדים. כאשר הספינה יצאה שוב, בעלי הספינות חילקו שוב מניות וכך נולד שוק המניות.
בחלוף הזמן שיטה זו תפסה תאוצה, עד שהחליטו הסוחרים להשקיע את כספם בחברת ספנות ולא רק בספינה אחת. כלומר להגדיל את הסיכון על ידי השקעה בכמה ספינות יחד, ואז כשרוב הספינות תגענה בשלום הם ירוויחו הרבה יותר. מכאן נגזר המושג "סל מניות" והחלה ההיסטוריה המרתקת של שוק ההון.
פיתוח השוק בזמנו גרם באופן טבעי לשינוי הלך הרוח בשוק המסחר והדרך שבה היא נעשתה. חברות הספנות הנפיקו מניות על מנת שישלמו דיבידנדים על כל ההכנסות ומכל המסעות שהתחייבו אליהם, וזאת במקום לצאת למסעות.
בזכות זאת, חברות הספנות פיתחו צי גדול יותר בעזרת הכספים שגויסו וכך הן דרשו סכומים גבוהים יותר עבור המניות. מעין רוטינה שבה כולם יוצאים נשכרים: בעלי הספינות מזערו סיכונים והמשקיעים הרוויחו דיבידנדים על השקעותיהם.

הממלכה הבריטית נכנסה לתמונה

חברת הודו-המזרחית היא למעשה החברה הראשונה שהנפיקה מניות עוד בראשית המאה ה-17 שהעניקו זכות לרווחים מהתגליות הצפויות. השיטה קסמה לרבים ופרשה כנפים עד לבית המלוכה הבריטי, והחברה הבריטית הזדרזה ליישם את השיטה ונהנתה מחסות בית המלוכה באנגליה.
בשלהי המאה ה-18 הוקמה לראשונה הבורסה של לונדון כמועדון לברוקרים שתיווכו בעסקאות השקעה שונות. בהמשך נכנסו לבורסה מדינות נוספות מרחבי אירופה אשר התמודדו עם הונאות, כמו גם עם אי עמידה בהתחייבויות של החברות כלפי הסוחרים.
בשלב זה החליטה הממלכה הבריטית ללחוץ על הברקס ואסרה על מסחר במניות, מה שגרם לצמיחה בצד השני של העולם – ניו-יורק שהפכה לבורסה פופולרית. בהמשך בוטל האיסור ולונדון הפכה לבורסה המובילה באירופה לצד הבורסה הניו-יורקית.
 

מסחר בתוצרת כחול-לבן

עוד לפני קום המדינה, בשנות ה-30, החל המסחר בישראל במשרדי בנק אנגלו-פלשתינה, וזאת בעקבות עלייתם לארץ ישראל של בנקאים יהודים שנמלטו מגרמניה הנאצית. שם סחרו הסוחרים בשיטה הוותיקה. הבורסה הגדולה בתל אביב הוקמה בשנת 1953, כמה שנים ספורות לאחר קום המדינה, כהתאגדות של בנקים ובתי השקעות.
תחילה התנהלה הבורסה במשרדי בנק לאומי ונהנתה בתחילת דרכה מגלי עלייה ומכספי השילומים מגרמניה. צמיחה זו הופסקה ברגע כאשר שר האוצר פנחס ספיר, הנחשב לאבי הכלכלה הישראלית, הרבה בזכות חיוניותו ודבקותו הבלתי נלאית במטרותיו, הודיע על כוונתו להטיל מיסוי על רווחי ההשקעות. הודעה זו גרמה לנפילת השוק ולמיתון כלכלי במשק הישראלי.
בהמשך, ידע המסחר עליות ומורדות בשל המלחמות שידעה מדינתנו כדוגמת מלחמת ששת הימים. העלייה המשמעותית אירעה כשהמדינה שחררה חסמים אשר הגבילו את המסחר.

איך הסיפור קשור למסחר של היום?

סוחר בבורסה משקיע בחברה מסוימת שהוא מאמין בה, ותמורת הכסף החברה שהנפיקה מניות יכולה לגדול ולהתפתח, ממש כפי שקרה בעבר עם ספינות המסחר. אם החברה מרוויחה הסוחר מרוויח, ואם היא נופלת, הסוחר מפסיד (זה כמובן על קצה המזלג).
לאורך כל השנים שיטות המסחר התבססו על שיטת המסחר המסורתית והוותיקה, כלומר על ידי שיטות ואסטרטגיות שונות, אם זה על ידי ניתוח טכני (על סמך התנהגות מחיר המניה) או ניתוח פונדמנטלי (על סמך חקר התנהגות החברה) וגם לפי תחושות בטן של הסוחרים. כך, לאורך השנים, סחרו בשוק ההון עד שהגיע העידן הטכנולוגי וטרף את כל הקלפים.
שוק ההון_אימון אישי_אלון
הטכנולוגיה המתקדמת לצד ענקית המידע גוגל, שינו את פני השוק והביאו עידן חדש ונוח יותר, ממנו אנו נהנים עד היום.
עד שנות השמונים ותחילת שנות ה-90 אנשים שנגעו בשוק ההון היו כלכלנים או בנקאים אשר הכירו מקרוב דו"חות ומספרים. נזכיר שלפני עידן האינטרנט, רק אנשים אלה ידעו היכן לחפש דו"חות של חברות ומידע מהימן, שהרי הם לא היו נגישים כפי שכיום, ולא היה קל להגיע אליו. כיום הדבר שונה לחלוטין, משום שניתן למצוא דו"ח רבעוני של חברה מסוימת שממנה נרצה לרכוש מניות בשני קליקים בלבד.
אך אם לא די בזאת, בשנים עברו היה עלינו ללכת פיזית לדואר או לבנק ולקנות ניירות ערך, שמוכרות כיום יותר בשם מניות. המילה "נייר ערך" שהיא מניה, למעשה נגזרה מאותו הנייר בעל הערך שהיו מקבלים בזמנו הסוחרים מהבנק או מהדואר.

הבורסה הישראלית עוברת למסחר ממוחשב

לקראת שנת 2000 נסגרו אולמות הבורסה ותם העידן שבו עשרות סוחרים נופפו בידיהם בחתיכות נייר וצעקו מחירים שהשתנו מדי כמה דקות בקולי קולות. בורסת תל אביב עברה למסחר ממוחשב לגמרי ומכאן החלו מגמות המסחר להשתנות פלאים עד עצם היום הזה.
העידן הטכנולוגי פתח את שעריו לסוחרים ואיפשר לכל אחד להיכנס לנעליהם של הכלכלנים והבנקאים, כאשר האינטרנט יצר צורך לתוכנות מסחר שתהיינה נגישות יותר. כיום אין צורך ללכת לבנק כדי לרכוש מניה, אלא ניתן לבצע את כל הפעולות דרך מכשיר הסמארטפון, או מהמחשב הנייד – מכל מקום ובכל שעה. העידן יצר חופש מסחר, כאשר הסוחר זקוק למחשב, אינטרנט וכמובן להפעיל את ראשו וכישרונו.

ההשפעה של נגישות המסחר על השוק

הנגישות בעולם שוק ההון חשפה את מגמת המסחר לכל אדם שחפץ בכך, מה שגרם להיקפי מסחר גבוהים ממה שהיו בעבר. כשהרבה אנשים יכולים לסחור, היקפי המסחר גדלים ורוב המסחר הוא לא רק בחברות ישראליות, אלא מאפשר לסחור בכל חברה בעולם. הנגישות המדוברת היא לא רק באופן המסחר, אלא גם  מסייעת למסחר עצמו, כיוון שניתן לקבל ידיעה על חברה ולנצל את הידיעה לצורך המסחר. כך למשל הסיפור המפורסם של חברת NIKE  שהוביל למשבר: נעל של NIKE שנקרעה לשחקן באמצע המשחק (דבר שקרה באמת), גרמה לתנודות בשוק ההון.
סוחרים ניצלו את ה"משבר" והתנודתיות שנוצרה לאחר מכן במניה של NIKE.
שינוי נוסף הוא הגלובליזציה. אנו יכולים לסחור בכל מניה של חברה מבלי לדעת היכן היא ממוקמת או מבלי להתחשב בזהות הלאומית שלה. גם ההתפתחות הטכנולוגית סייעה רבות בגידול נפחי המסחר ובפיתוח כלים פיננסיים חדשים להשקעה בשוק ההון, שהרי הטכנולוגיה המתקדמת בתחומים רבים מנגישה לנו טכנולוגיות חדשות, ומאחוריהן עומדות חברות הזקוקות לגייס הרבה כספים. אם כך, השפעת הטכנולוגיה הנגישה יצרה גידול במספר המשתתפים, שהוביל לגידול שוק ההון. יותר כסף, יותר פיתוחים.

לסיכום, ללמוד את התחום ולא לקפוץ למים

ההיסטוריה המופלאה של שוק ההון בהחלט נוצצת וגורמת למשקיעים לקפוץ לתחום ולהיכנס לנעליהם של הסוחרים הגדולים. חלקם מעוניינים לעסוק בתחום כמקצוע של ממש, וחלקם מעוניינים לסחור בכספם הפרטי וליהנות מהכנסה פסיבית מצוינת. אולם, חשוב להבין שלא כל הנוצץ זהב, וטרם דריסת רגל בתחום יש ללמוד היטב את רזי המסחר על מנת שלא להיכנס לסטטיסטיקה העגומה. על סוחר להכיר אסטרטגיות מסחר, לבצע ניתוחים שונים ולהבין תמיד לאן נושבות הרוחות.
רק קורס מקצועי בלימודי שוק ההון יכול לתת לסוחר את ארגז הכלים הנחוץ להשקעה, אך לא רק. על הסוחר להתנסות במסחר ולכן אנו במכללת פסגות מעניקים ארגז כלים המכיל ידע תאורטי בסיסי, אסטרטגיות מסחר והתנסות מעשית בזירת המסחר.


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן