מסחר עצמאי כמקור הכנסה נוסף

כותב: שלומי אלרן, מרצה בכיר ומנהל צוות פסגות לייב
בשנים האחרונות ידוע לכל שהריביות שניתן לקבל עבור פיקדונותינו בבנקים הן מזעריות ולעיתים אף קרובות לאפס אחוזי ריבית. למרות זאת, לא מעט אנשים מתעקשים בכל זאת לנסות ולהשקיע את כספם בבנקים, פעולה שגורמת להם להפסיד כסף. למעשה, אם נחשיב את שיעורי האינפלציה השנתיים שיש כיום, ונקזז את הריבית (הכמעט אפסית) שנקבל מהבנק, הרי שערך כספנו רק ילך וירד.
עם השנים הציבור החל להבין את העיוות שקיים באופן שבו הוא משקיע במקורות השקעה כאלה ואחרים. אלה שמסוגלים להשקיע באפיקי נדל"ן עושים זאת, באמצעות סכומי כסף לא קטנים, אך לאלו שאין ברשותם אמצעים כלכליים מספיקים מומלץ לשקול דרכי פעולה אחרות שייצרו עבורם רווחים. באפשרותם של אלה, להתחיל ולסחור באמצעות נכסים פיננסים שונים, שהנפוץ שבהם הוא שוק המניות.
בניגוד לעבר הלא רחוק, כיום ניתן ליהנות מקבלת מידע בזמן אמת בכל הנעשה בשווקים העולמיים, זאת כמובן בזכות היתרונות שמספק עבורנו העידן הטכנולוגי בו אנו חיים, בין היתר, את היכולת להגיע לכל מידע בו נחפוץ ובזמן אמת באמצעות רשת האינטרנט. המידע הפיננסי שהיה עד לפני כעשור נחלתם של מנהלי הבנקים ובתי ההשקעות בלבד, נחשף כיום לכל סוחר מתחיל שמצויד באינטרנט, מחשב ובמערכת מסחר איתה הוא יכול לעקוב אחר השווקים השונים והשקעותיו.
מדובר ביתרון עצום לסוחר הממוצע של ימינו, לעומת האמצעים שעמדו לרשות הסוחרים לפני כמה שנים מכיוון שזמן התגובה שלו מהיר יותר לכל שינוי בשוק, וכך הוא יכול לנהל את ההשקעות השונות בהתאם לשינויים בשווקים.
הקורסים הטכניים המוצעים כיום עוסקים בעיקר בהמלצות כיצד ומתי כדאי להיכנס לעסקה ולצאת ממנה ברווח. עיקר עבודתו של הסוחר המתחיל במסחר בשוק ההון מתמקדת בפן המנטאלי, אותו צד שיקבע אם ירוויח או יפסיד בכל עסקה, מכיוון שרק באמצעות עבודה עצמית ניתן לנטרל את הפחד והחמדנות שקיימים בכל אחד מאיתנו
בנוסף, חשוב להיות סבלניים במהלך העסקאות, לשמור על משמעת עצמית גבוהה וכמובן לדעת מדוע בדיוק נכנסנו לאותן עסקאות שאנו מנהלים. נוכל להגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו ע"י הצמדות לסוחרים וותיקים שמבינים טוב מאתנו בנושא המסחר. אלו יכולים להיות מנטורים שנאמץ, חדרי מסחר שכבר הוכיחו את הצלחתם או כל מקור מידע שיכול להעשיר את הידע שלנו ולהעלות את רמת המקצועיות שלנו בהבנת המסחר על כל היבטיו.
הדרך להצלחה לא קצרה וגם לא פשוטה, אך הרצון הגדול להשיגה וההתמדה הממושכת הם שיובילו אותנו אל המטרות אותן הגדרנו. מדובר במסע ארוך שיכול להימשך לאורך שנים. לכל אורך המסע, אל לנו להפסיק להתמקד במטרה שהגדרנו לעצמנו ואנו חייבים להמשיך ולתרגל את מה שלמדנו באופן יסודי ומעמיק.
דבר נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת הוא פיזור הסיכונים, תיק מניות טוב הוא תיק שמושקע במניות של מספר חברות ולא רק של חברה אחת. בנוסף הפיזור שאליו אני מתכוון הוא פיזור במגוון סוגי המסחר שקיימים, אם נשכיל לפזר את הסיכונים, נוכל להימנע ממצבים של קריסות וכך נוכל ליהנות מרווחים נאים כאשר השווקים פורחים באופן כלכלי ולא רק במקרים שהמניות של החברה שבה אנו משקיעים יציגו תוצאות מרשימות באופן פרטני.
אם כן, ניתן בהחלט להשיג תשואה חיובית במידה ונפעל בצורה מושכלת ואחראית, על פי חומרי הלימוד ובאמצעות הקפדה על משמעת והתמדה. אל תחפשו קיצורי דרך מכיוון שאלה יכולים להביא לתוצאה הפוכה לגמרי.העסקאות לטווח הארוך הן אותן עסקאות שאליהן נכנסנו תוך שילוב בין שתי שיטות ניתוח המניות יאפשרו לנו להשיג תשואה חיובית בתיק ההשקעות שלנו. שיטת הניתוח הפונדמנטלי שמתבססת על בחינה יסודית, מקרו כלכלית של החברה בה נרצה להשקיע, ושיטת הניתוח הטכני (שיטה לניתוח מגמות, על סמך ההתנהגות ההיסטורית של המחירים ומחזורי המסחר, ע"י כלים טכניים ומודלים שנלמדים בקורס).באופן אישי אלו הן העסקאות המועדפות עלי, במיוחד אם אוסיף את נתון השוק, שחייב לתמוך בהערכתי לכיוון המניה אותה ארצה לרכוש, אני מכנה את אותן עסקאות – כעסקאות תלויות שוק.
כך לדוגמא ניתן יהיה לעקוב אחר ביצועיהן של מניות כמו אפל, וולט דיסני, נטפלקס, סטארבקס, אמאזון ועוד.    תחילה אנבצע את הניתוח הפונדמנטלי לכל אחת מהמניות, במהלכו נרצה ארצה לראות דוחות כספיים חיוביים, נתוני צמיחה מעודדים עם שליטה יציבה בסקטור, לעומת שאר המתחרים שסביבן.
כעת אגש לניתוח הטכני, במסגרתו נארצה לראות את ביצועיהן של אותן מניות על הגרף, כזה שיהיה תואם לגרף של השוק, הרי הוא גרף מדד ה – S&P 500 המדד המשפיע ביותר על שאר השווקים. . אפשר להבחין כי באופן ברור ביצועי המניות שציינתי, זהים לביצועי השוק במהלך השנים האחרונות.     עקב בצד אגודל צועדות המניות שנבחרו לצד ביצועי השוק.
המגמות על פני הגרף של המניות תואם לגרף ה – S&P 500 וכל שנותר לנו לנהל את העסקאות שבחרנו עם אותן המניות , הוא ע"י באמצעות הכלים הטכניים שברשותי.
דוגמאות של גרפים למגמות הזהות בין המניות שנבחרו לבין התנהגות השוק – מדד ה S&P 500  בין השנים 2012 – 2016.
   
  גרף ה – S&P 500  בין השנים 2012 – 2016          
גרף הS&P
מניית וולט דיסני  בין השנים 2012 – 2016  
מניית וולט דיסני
מניית אמאזון בין השנים 2012 – 2016
מניית אמאזון
מניית אפל בין השנים 2012 – 2016
מניית אפל
מניית סטארבקס בין השנים 2012 – 2016
מניית סטארבקס
ניתן לראות שאכן, השילוב בין שיטות הניתוח וההתחקות אחר התנהגות השוק, יוצרות עבורנו הזדמנויות שיכולות להניב עבורנו תשואות של מאות אחוזים. אל לנו לשכוח שעלינו להיות בשליטה מלאה לכל אורך התקופה שבה ננהל את העסקה, מאופקים וצמודים לתכנית העבודה שהכנו מראש.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן