הבורסה הפכה לסלון יופי

כותב: מכללת פסגות
בימים האחרונים שמענו על טייקונים שמבקשים לעשות "תספורת" לאגרות החוב שהנפיקו החברות שלהם.

מה זו התספורת הזו, שמבקשים לעשות לנו פה?

הנה הסבר תמציתי: חברה מסחרית המבקשת לגייס כספים מהציבור שלא על ידי מכירת מניות שלה וכמובן שלא על ידי נטילת הלוואה בבנק מסחרי, פונה אל הציבור הרחב ומבקשת ללוות את הכסף ממנו. מדובר תמיד בסכומים עצומים.
החברה הלווה מוציאה "איגרת חוב" (המכונה אג"ח בשפה המקצועית)  שלמעשה הוא חוזה הלוואה.
החברה מכריזה ומתחייבת שתחזיר בתאריך ידוע ונקוב מראש כל שקל שהיא מקבלת מאיתנו בתוספת ריבית.
החברה מקבלת את הכסף ובינתיים ועד למועד הפרעון של האג"ח, ניתן לסחור בה בבורסה, באופן דומה למניות.
אבל בשונה ממניות, כשמגיע המועד הנקוב, על החברה מנפיקת האג"ח לשלם למי שמחזיק בה באותה העת – את הסכום לו התחייבה בעת ההנפקה של האג"ח.
והנה מנהג חדש הגיע למקומותינו – החברות מנפיקות האג"ח מודיעות לנו, כמעט לפי תור, שאינן יכולות להחזיר את ההלוואה שנטלו מאיתנו. אולי, אם נעשה "תספורת" ונקצץ בסכום ההחזר, אולי אז נקבל. החזר חלקי בלבד, כמובן.
ממש לאחרונה ראינו מספר "טייקונים" שמבקשים תספורת:
*** יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק נדל"ן – עד לפני מספר שנים אימפריית השקעות,
וכיום חברה הנושאת גירעון ענק ודירוג של "אג"ח זבל" – מבקש "תספורת"  של כ-900 מיליון שקל.
*** אילן בן-דב, בעל השליטה בפרטנר ובחברת טאו  תשואות שהסתבכה בהשקעות כושלות בעיקר בתחום הנדל"ן וחייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-420 מיליון שקל, הציע הסדר חוב המשקף "תספורת" של עד כ-60%.
*** הטייקון האחרון ברשימה, לפחות בינתיים, הוא יוסי מימן מבעלי ערוץ 10 ובעל השליטה באמפל, שבתחילת דצמבר ביקש ממשקיעיו לדחות בשנתיים תשלומי קרן בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. הסיבה: האנרכיה במצרים שהביאה לפגיעה מתמשכת באספקת הגז לישראל.
האם זה צריך להיות  אכפת לכולנו, אתם שואלים? הרי לא כולם משקיעים בבורסה , אז זהו שלא,  זה נוגע. ישר בתוך הכיס, של כולם.
בבורסה יש את המשקיעים ה"מוסדיים". בעברית פחות מכובסת, המוסדיים האלה זה כולם למעשה.
מדובר בקרנות נאמנות, קרנות פנסיה, קופות גמל, כל אלה מחזיקים את כספי הפנסיה שלנו, כל ה"מוסדיים" האלה מושקעים – בכסף של הציבור הפרטי בבורסה כדי לשמור על ערכו, בנסיון אולי להגדילו מעט. הם קונים אג"חים כי זה נחשב לבטוח יותר ממניות, כי למנפיקי האג"ח יש התחייבות מפורשת להחזיר את ערכה הנקוב של האג"ח בתוספת ריבית כזו או אחרת. זה אמור היה להיות הכי פחות מסוכן בשוק ההון.
אז עכשיו באות החברות השבעות הללו, שכרסן עיכלה מזמן את כספי ההלוואה שלקחו מאיתנו ואומרות: "מצטערים, אין מאיפה להחזיר". הרי לא צריך להיות נביא כדי לדעת מה היה גורלנו אם היינו באים למישהו שהלווה לנו כספו והינו אומרים לו – "מצטערים. נכון שלקחנו, אבל אין לנו להחזיר הכל. אז או שתוותר לנו על חלק מהחוב, או שלא תקבל כלום".

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן