אתה, המניה – ומה שביניהם

כותב: אילן בירנבאום, מרצה ומאמן אישי בתחום שוק ההון

סיכום תמציתי:

● בורסת נאסד"ק צמצמה את המרווחים בין ההיצע לביקוש ופגעה ברווחיות של עושי השוק.
● עושה השוק הוא גוף שמטרתו לספק נזילות.
● עושה שוק הוא גוף מקצועי ומיומן אשר מרוויח מעסקאות במרווחים קטנים.
● עושה השוק צריך לפעול בצורה פאסיבית על ידי הצבת פקודות קניהמכירה לתוך ספר הפקודות אך מחקרים מראים שלעיתים הוא פועל בצורה אקטיבית.
בשנת 2014 שר התחבורה, ישראל כץ, התייחס לאפליקציית וובר (UBER) ואמר בתקיפות שלא ייתן יד לפגיעה בשוק שגם ככה זקוק לסיוע. צ'ארלס דאו אמר ש "ההיסטוריה לעולם חוזרת". ובכן, בשנת 1971 בתי השקעות רבים בארה"ב התנגדו, בדומה לשר התחבורה, לפתיחתה של בורסה חדשה שפגעה באופן ניכר באחד השווקים שהיו נסתרים מעייני הסוחרים – שוק "עשיית השוק".
בורסת נאסד"ק כיום מתפעלת סניפים בארה"ב ביפן ובקנדה. וכמו גם לאפליקציות של המוניות, לנאסד"ק אין "תחנה". נאסד"ק פועלת ללא קומת מסחר והובילה למהפכה בשקיפות של מחירי הביקוש וההיצע ובכך צמצמה את הפער בין השניים בצורה משמעותית. תחום עשיית השוק אולי נפגע ואיבד מרווחיו אך הוא חי ובועט, והכי חשוב שהוא עדיין משפיע על השווקים פיננסים ועלינו הסוחרים והמשקיעים. לא הכרתם אותם? אז הגיע הזמן!
מזל טוב! היום הוא ערב הפתיחה של המסעדה החדשה שלכם. הכנת את העובדים, התפריטים וניקיתם את אבני השפה. אבל איך תביאו לקוחות? איך תעשו לעצמכם שוק? ככל הנראה שתתנו הנחה לסועדים הראשונים או תביאו סלבים לתייג את עצמם אצלכם עם כוס יין. מטרתה של "עשיית שוק" בשווקים הפיננסים היא להביא משקיעים להתעניין ולסחור את המניה.
עשיית השוק יכולה להתבצע על ידי גופים גדולים כמו למשל בית ההשקעות אקסלנס נשואה, שכבר שנים רבות עושה שוק בתעודות סל, אג"ח ממשלתי ומניות בבורסה. לחלופין עושה שוק יכול להיות סוחר אשר חותם הסכם עשיית שוק מורשה (Market Maker Authorized Trader) אל מול תאגיד או בית השקעות.
בשוק המט"ח שיטת "עושה השוק" נפוצה מאוד (מה שאנו מכנים: חברות פורקס). מי שסחר במטבעות לוקח כמובן מאליו את העובדה שברגע לחיצה על כפתור הקניה העסקה מתבצעת בלי שום עכבות, זה משום שחברת הפורקס מקבלת עליה את העסקה אותה ביצענו. מצב זה יוצר ניגוד עניינים שגורם לעושי שוק רבים להשתמש בתחבולות כמו פתיחת המרווח של הקניה והמכירה לשברירי שניה על מנת לתפוס הוראות מכירה או קניה של לקוחות (כלומר, שלנו).
עושה השוק, או כמו שנהגו לקרוא להם – הברוקרים המיוחדים, פועלים במסגרת הכללים הרגילים של שלב הרצף ואין להם עדיפות על פני סוחר רגיל. עשיית השוק מתבצעת על ידי הזנת פקודות קניה ומכירה, אך להבדיל מסוחרים כמונו, הוא מחויב להזין פקודות שלא יעלו על ההפרש שנקבע על ידי הבורסה. דהיינו, עושה השוק מוגבל לקנות ולמכור רק בהפרש מסוים ובכך מונעים ממנו להרוויח כאוות נפשו (בסוף המאמר מצורפים נתוני המרוחים המותרים לעושי שוק בארץ).
מחקרים שנעשו על ידי הרשות לניירות ערך בישראל מצאו שעשיית השוק במניות העלתה באופן משמעותי את מחזורי המסחר. כך לדוגמא במניית קמהדע מחזורי המסחר הוכפלו כתוצאה ממנוי עושה שוק בתקופה של כחצי שנה. ניתן לסכם את תרומתם של עושי השוק כך: עשיית שוק מעלה את מחזורי המסחר של המניה וממתנת את התנודתיות.
עושי השוק מרוויחים בשתי דרכים. ראשית, על ידי עמלה שמקבל עושה השוק עבור שירותיו לאותה חברה בה הוא סוחר. שנית, עושה השוק מרוויח מהעסקאות שאותן הוא עושה במרווחים הנתונים לו. בשלב הזה כנראה עלי להדגיש כי עושה שוק הוא סוחר ממולח ומקצועי מאוד ובלי פיקוח הדוק על עבודתו יש בידיו את היכולת לנווט את המחירים כרצונו.
חשוב לציין שלמרות תרומתם לנזילות השוק באמצעות פקודות הלימיט הפאסיביות, עושה שוק יכול להשתמש גם בפקודות מרקט שמזיזות את השוק בפועל.  למעשה במחקר של בנק ישראל משנת 2011 נמצא כי למרות ההגבלה החלה על  עש"ר לפיה פקודות המרקט שלו לא יעלו על 50 אחוז, נמצא שפקודות המרקט שלהם היוו סביבות ה- 60 אחוז מסך הפקודות. למעשה פעולות אלו לא מגדיל נזילות אלא מוריד נזילות. הסיבה הפשוטה היא שהעש"ר שותה פקודות של ציבור ובכך נוצר מצב שאנחנו משחקים מולו ולא מול השוק.
כשאנו מדברים על ניתוח טכני, המושג accumulation מתייחס למצב שבו גוף פיננסי בכלל, ומארקט-מייקרס בפרט, צובר סחורה לפני מהלך בשוק. תבנית נוספת שמוכרת לנו היא כמובן פריצת השווא (false break) שמממשת פקודות סטופלוס רבות שנקלטות אצל עושה השוק.
לסיכום, חשוב לנו מאוד להבין מי הם השחקנים הפעילים בשוק, מה היכולות שלהם ואילו דברים מותר או אסור להם לעשות ואולי אף יותר מכך מה אסור להם והם בכל זאת עושים.
מרווחים מרביים על פי תקנון הבורסה
ת"א 25 2%
ת"א 75  3%
יתר 150 5%
יתר 8%
אופציות והמירים 3%
מק"מ 0.15%
שחרגילון 1.50%
מרווחים על פי תקנון הבורסה

מחקר בנק ישראל: השפעת רפורמת עושי השוק על רמת הנזילות בשוק איגרות החוב הממשלתיות השקליות
עש"ר – עושה שוק ראשי. לפי כתב המינוי הממשלתי עושה שוק ראשי צריך הון עצמי צנוע של 400 מיליון שקל ועליו להיות חבר בורסה או חברת בת של חבר בורסה או תאגיד בנקאי.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן