איזה מסלול השקעות בחרת בקרן הפנסיה ומה זה אומר?

כותב: ליאור ברק, מרצה בכיר ומנהל תחום Capital Management ואופציות במכללת פסגות

בעקבות תקנות חדשות, לפני כחצי-שנה קיבלנו הודעה מקרן הפנסיה לגבי אפשרות לעדכון מסלול השקעה ואפשרות הצטרפות למסלול מותאם גיל בקרן הפנסיה.מסלול מותאם גיל, הוא מעין מסלול של "טייס אוטומטי" בקרן הפנסיה. העמית, נותן הוראה ומאותו רגע ועד פרישתו ברור לעמית ולקרן הפנסיה כיצד ינוהל כספו של העמית. מסלול זה מחולק ל-3 קטגוריות:

טבלה
כדי לבחון את תשואות המסלולים השונות והאם האינטואיציה בהנחות הייסוד נכונה, יש לערוך מחקר מקיף. כדי לנסות להבין בכל זאת את ההיגיון שהנחה את משרד האוצר, בחרנו להתבונן כדוגמא, בקרן הפנסיה כלל, בתקופה מינואר 2016 ועד אוגוסט 2016. להלן הנתונים:

מהו הרציונל מאחורי המסלולים? ההנחה מאחורי הקלעים גורסת שהשקעה בשוק ההון ובפרט במניות, היא דבר נהדר כאשר אופק ההשקעה ארוך מספיק, אולם מסוכן באופק השקעה קצר מועד. מתוך רציונל זה, ניתן להבין מדוע אחוז המניות במסלול לצעירים עד גיל 50 –  אמור להיות גבוה באופן יחסי.

לעומת זאת, ככל שגיל העמית מתקרב לגיל הפרישה במשק – כך הוא בד"כ ירצה לקחת פחות סיכונים ולהקטין את אחוז החשיפה של כספי הפנסיה שלו לשוק ההון, בצורה הולכת ופוחתת. מדובר בניהול סיכונים משוכל וחשש בריא מ"חוק מרפי" – שמא יפסיד כספים שעמל עליהם שנים רבות במשבר פיננסי שדווקא יגיע לקראת פרישתו.

טבלה 1
מדד ת"א-25 ירד בכ-6% מתחילת השנה ועד לחודש אוגוסט, דבר המדגים היטב את הסיכון שבחשיפה גבוהה לשוק ההון בטווח הקצר. עם זאת, נראה שדווקא חברת כלל ביצעה היטב את עבודתה בניהול קרן הפנסיה והצליחה להשיג למשקיעים תשואות חיוביות, אף על פי הירידות בכלל השוק.
כפי שניתן לראות, התשואה של מסלול ההשקעה לבני 50 ומטה גבוהה יותר מהתשואה בשני המסלולים האחרים, החלופיים, בהם החשיפה לשוק המניות מופחתת בהתאמה.

יש לשים לב, כי מעבר למסלולים הסטנדרטים, קיימים מסלולי השקעה נוספים, שאינם במסגרת מסלול מותאם גיל, בניהם מסלולים שמתמחים בהשקעה במניות ובאגרות-חוב.

בואו נבחן את תשואות המסלולים באותה קרן פנסיה, כלל, באותה תקופת זמן.

טבלה 2
כפי שניתן לראות, המסלול המנייתי המתמחה של הקרן השיג תשואה גבוהה מאוד שעומדת על 7.36% בתקופה הנבדקת, טוב יותר גם ביחס למסלול לבני 50 ומטה. הדוגמא שבחרנו מייצגת היטב מדוע יש לעקוב באופן שוטף אחרי תשואות קרן הפנסיה, גם במהלך השקעות לטווח ארוך, ולעשות בחירה מושכלת של מסלולים, בהתאם לאופי הסיכון ואופק ההשקעה העומד לרשותנו.

מזמין אתכם בוא וללמוד איתי בקורס היחיד בישראל שמשלב בין ניהול חסכונות ארוכי-טווח לבין השקעות בשוק-הון וניתוח פונדמנטלי. לפרטים נוספים צרו איתי קשר במייל, liorb@https://dev.psagot.org

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן