מהי מודעות פיננסית ואיך היא קשורה ללימודי שוק ההון?

מודעות פיננסית או בשם המוכר יותר 'חינוך פיננסי' הוא אחד התחומים המדוברים בשנים האחרונות.
ייתכן שהנושא מדובר בגלל יוקר המחיה, העובדה שמעל 60% מהאוכלוסייה נמצאת במינוס והרצון להתנהל בצורה פיננסית נכונה וכך להרוויח שקט נפשי.
המירוץ המתיש סביב הכסף לעתים לא עושה לנו את החיים קלים, הרי אנו עובדים קשה, סוגרים הלוואה אחת ורצים לשנייה.

הפתרון לכך נמצא דווקא בשוק ההון, בואו נראה עד כמה שוק ההון מחזק לנו את המודעות הפיננסית 

לפני שנתחיל, נסביר כי ניהול פיננסי הוא חלק מהכישורים הנדרשים מאיתנו בחיים, אם נרצה או לא. ניהול פיננסי הוא גם חלק קריטי בכל הקשור להתנהלות הכלכלית שלנו, כאשר 'מודעות' היא גולת הכותרת שיכולה להשפיע על ההתנהלות שלנו.
למעשה, המודעות היא ההבנה הבסיסית של המושגים הפיננסים וביצוע פעולות כאלה ואחרות עם הבנת המשמעות שלהם, ממש בדומה להשקעה בשוק ההון.

מסחר בשוק ההון כמתודה מרכזית בהתנהלות הפיננסית שלנו 

לימודי שוק ההון הם לא רק לימודים שמלמדים אותנו כיצד לסחור בשוק ההון ולהרוויח ממנו כסף, אלא גם כלי לשיפור מתודולוגיית הניהול הפיננסי שלנו. כאשר אנו משקיעים בשוק ההון, אנו לומדים  כיצד להכיר את מקור החולשה שלנו, לנהל את תיק ההשקעות שלנו בצורה נכונה, לשלוט על האימפולסיביות שלנו, לדעת לבחור את ההשקעה הנכונה לנו, לבדוק את כל הצדדים ועוד.
רק לאחר שהפעלנו את כל הכישורים שלנו וכמובן את הכלים שלמדנו בתחום, נוכל לפתח תהליכים שיעזרו לנו להתמודד עם תהליך המסחר, ממש כמו שאנו מנהלים את הצד הפיננסי. למעשה, לימודי שוק ההון מאפשרים לנו לדעת להתנהל נכון גם בשעת המסחר וגם בחיי היום יום.
בואו נראה מעט דוגמאות: 

לדעת לבחור נכון על ידי שיטות והשוואות 

בחירות והשוואות הם בהחלט פרמטרים שסוחר יפגוש לא מעט במהלך המסחר. במידה ומצאנו מניה שברצוננו לרכוש, נבצע את כל הבדיקות האפשריות על פי השיטות שאימצנו כמו ניתוח טכני או ניתוח פונדמנטלי, שאלה שתי השיטות הבסיסיות. שיטת הניתוח הפונדמנטלי מסתמכת ככלל על לימוד מצבה הכלכלי של חברה מסוימת כמו ביצועיים הכספיים, ידיעות כלכליות, חוזק פיננסי ועוד. לעומתה, שיטת הניתוח הטכני מסתמכת רק על הנתונים המופיעים בגרף.

ואיך זה קשור להתנהלות פיננסית?

בבואנו לבחור דבר מה שנרצה לרכוש, כמו רכב, דירה או כל דבר יקר החורג מההוצאות הבסיסיות, נדע כיצד לבצע את 'הניתוחים' וההשוואות כדי לדעת האם זה הזמן הנכון לרכוש מבחינה פיננסית, נדע כיצד לחשב החזרים והכי חשוב – נאמץ שיטה שתסייע לנו בתהליך, בדיוק כפי שמבצעים במסחר.

ההבנה במה אנו רוצים להשקיע

מסחר בשוק ההון מתחיל בהבנת המוטיבציה שלנו להשקעה, ממשיך בהתאמת סגנון ההשקעה לאישיות שלנו ומסתיים ברווח. דבר נוסף, עלינו לבחור את אופי המסחר המתאים לנו, כמו מסחר יומי, שוק המט"ח, שוק מדדים ועוד. למעשה, אנו למדים בשוק ההון איזה סוג אנשים אנחנו; האם אנו אנשים שאוהבים סיכונים, או אנשים המעדיפים השקעות יותר סולידיות ובטוחות.

ואיך זה קשור להתנהלות פיננסית? 

גם בחיי היום יום אנו נתקלים בלא מעט דילמות, כמו איזו משכנתא לקחת, איזה בנק ייתן לנו תנאים מועדפים, האם כדאי להשקיע ולרכוש ריהוט יקר מעץ מלא, או להסתפק בתחליף עץ ואז להחליף בכל כמה שנים וכך הלאה. למעשה, ההבנה במה אנו רוצים להשקיע את כספנו, בהחלט רלוונטית ואפילו בדברים הקטנים שנרצה לרכוש.

אסטרטגיות רבותיי, אסטרטגיות

ניתן לומר שהמילה הנרדפת למסחר נכון בשוק ההון היא "אסטרטגיה". בתהליך לימודי שוק ההון תתקלו באסטרטגיות מסחר שונות, כאשר כל אחת מהן תכיל כללי כניסה לעסקה פשוטים וברורים המובנים לכם היטב עוד בתחילת הדרך.
אך עלינו להבין שעל האסטרטגיה להיות גם פשוטה ליציאה מהעסקה ובעלת כללים ברורים למיקום הוראת עצירת ההפסד. כך למשל ישנה אסטרטגיית פוזיציית דלתא 0, אסטרטגיות מכוסות, אסטרטגיית  מינוף זול ועוד.
על הסוחר לבחור אסטרטגיה המתאימה לאופיו ולהיצמד אליה.

ואיך זה קשור להתנהלות פיננסית? 

כך גם בחיים, עלינו לפתח אסטרטגיות שונות שיגבירו את המודעות הפיננסית שלנו ויסייעו לנו להתנהל נכון יותר.
מתעניינים בלימודי שוק ההון? השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם למידע נוסף >>> 


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן