אג"ח ממשלתי או אג"ח קונצרני – מה ההבדל? מי יותר מסוכן?

לעיתים קרובות אתרי ומדורי הכלכלה סוקרים בלי סוף את שוק האג"ח

סקירת שוק האג"ח כולל בתוכו את מה שעובר על חברות ציבוריות כמו אפריקה ישראל וצים שלא יכולות לעמוד בתשלומי האג"ח שהנפיקו בתקופת הגאות הקודמת של השווקים.
בשוק ההון הישראלי עשרות חברות מגייסות כסף בעזרת הנפקות של אג"ח ,ובמקרים מסוימים גם כספי הציבור מגויסים לטובת הנפקות האג"ח גם באופן לא ישיר.
בסקירה זו אסביר מה זה אג"ח קונצרני וממשלתי ואת ההבדל ביניהם.

אגרות חוב והמסחר בהןאג"ח קונצרני

אג"ח קונצרנית  היא אג"ח שמונפקת ע"י חברות ,כאשר חברה (ציבורית או פרטית – כזו שעדיין לא הונפקה) צריכה לגייס כספים עבור השקעה או הוצאה מסוימת, היא פונה לעתים קרובות לשוק ההון כדי לגייס את אותו כסף. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שמכירת אג"ח עדיפה לעתים קרובות על לקיחת הלוואה מהבנק ויותר משתלמת מבחינה כלכלית.
אגרות חוב קונצרניות
מכללת פסגות תוביל אתכם להצליח במסחר בשוק ההון בכלל ובאג”ח קונצרניות בפרט. כדי לסבר את אוזנכם, נכתוב עבורכם מספר שורות, המסבירות כיצד החלו את דרכן אגרות חוב קונצרניות. אג”חים אלו התחילו במטרה לאפשר לחברות גדולות לקחת הלוואות בנקאיות במסלולי ריבית משתלמים. לפני שצצו אגרות חוב אלו, לא התאפשר לחברות להלוות סכומים בתנאים משתלמים אם בכלל, אך בנקודה בה אגרות החוב החלו להיסחר בשוק ההון, הפלא ופלא, פתחו הבנקים את שעריהם והעניקו הלוואות משתלמות לחברות ופרטיים מאז ועד היום. אם חשקה נפשכם בתשואה גבוהה עבור השקעה אותה אתם מבצעים באמצעות אגרות חוב קונצרניות, הגיע זמן ללמוד את הדרך הנכונה לבצען ולהרחיב לא רק את הידע האישי שלכם, אלא גם את חשבון הבנק שלכם.
יתרונות אגרות החוב
השקעה של אגרות חוב קונצרניות, מאפשרת לכם ליהנות מיתרונות רבים ומגוונים.
• תנודה נמוכה
• ניהול סיכונים שקול ומבוסס
• גישה לשוק סולידי עם ידע לא בהכרח רחב (אך חשוב ללמוד כדי להצליח ולא להישאר בינוניים)
• תזרים מזומן קבוע באמצעות ריבית קבועה אותה משלמים למשקיעים ולסוחרים.
• תשואות טובות
• פיזור הסיכון על ידי רכישה מגוונת של מספר אגרות חוב
• אפשרות לקזז הפסד מרווח ועוד.
אם גם אתם רוצים ללמוד לנהל תיק השקעות סולידי באמצעות אגרות חוב קונצרניות, זה הזמן ללמוד את התחום ולהרוויח בגדול

אג"ח ממשלתית

אג"ח ממשלתית היא אג"ח  שמונפקת ע"י  משרד האוצר ומשמשות את הממשלה למימון גירעונותיה התקציביים. איגרות החוב שמונפקות ע"י הממשלה הן תמיד איגרות חוב סטרייט – איגרות חוב שאינן ניתנות להמרה למניות .

ההבדל בין סוגי האיגרות

באיגרות חוב ממשלתיות התשואה לפדיון (התשואה השנתית הממוצעת לפדיון היא אחוז הרווח השנתי הממוצע שאיגרת החוב תעניק לבעליה, כל שנה, עד מועד פדיונה) היא נמוכה יחסית בהשוואה לתשואה באיגרות חוב המונפקות ע"י חברות, והסיבה לכך היא רמת הסיכון הנמוכה; החשש שהמדינה (מתוקף היותה מדינה) לא תפרע את התחייבויותיה כלפי המלווים הוא קטן.
לעומת זאת, אג"ח שמנפיקות חברות נושאות סיכון גבוה יותר כי אותן חברות עלולות להיקלע למצוקת נזילות (כמו שקורה בחודשים האחרונים) ולהתקשות בפירעון האג"ח שהנפיקו. תמורת לקיחת הסיכון, מובטחת לרוכש האג"ח תשואה גבוהה יותר על השקעתו.

סוגי הצמדה

אג"ח  קונצרנית  או ממשלתית – מונפקת כשהריבית הנקובה עליה צמודה לפרמטר כלשהו. במקרה של אג"ח ממשלתיות, קיימים שישה סוגים של אג"ח: חלקן צמודות למדד המחירים לצרכן הישראלי, חלקן צמודות לשער הדולר האמריקני וחלקן אינן צמודות לשום פרמטר ולכן קרויות "אג"ח שקליות".
לדעת עוד על לימודי שוק ההון במכללת פסגות>>>

לסיכום

כיום בעקבות המשבר האחרון והחשש של משקיעים מפני חוסר יכולת פירעון האג"ח ע"י החברות, התשואה על אגרות החוב הקונצרניות מניבה תשואות של עשרות אחוזים.
כמובן שהתשואה הגבוהה מגלמת בתוכה את הסיכון ולכן מי  שמעוניין להשקיע באג"ח קונצרניות הדבר דורש ידע ופיזור של מס' אגרות חוב בתיק ההשקעות.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן