מהו מכפיל רווח?

איך מנהלים ומתכננים פוזיציה בצורה נכונה?

מרבית הסוחרים שנכנסים למסחר בניירות ערך חושבים מלכתחילה אך ורק על רווחים ומניחים בצד את ההפסדים הצפויים.


זו כמובן טעות בסיסית משום שמסחר בנירות ערך זה למעשה הסתברות ולכן לא צריכים להיות מושלמים אלא לנהל את הפוזיציה בצורה נכונה. אף משקיע לא ישרוד את השווקים לאורך זמן אם לא תהיה לו תוכנית פעולה ברורה לניהול פוזיציה. ברגע שנכנסים לפוזיציה היכולת שלנו לשלוט על תנועת המחיר היא אפסית לכן התפקיד שלנו הינו לנהל את הפוזיציה בצורה נכונה .
תוכנית הפעולה צריכה לכלול בתוכה את מחיר הרכישה, את רמת הסטופ לוס לאן יש להזיז את הסטופ לוס במידה והפוזיציה הולכת בכיוון הנכון, מתי יש לממש רווח ראשוני, באיזה שלב יש לסגור את הפוזיציה במלואה. לתכנן מראש את  אסטרטגית הגדלת הפוזיציה.
תוכנית ניהול הפוזיציה צריכה לעלות על הכתב לפני הביצוע וכך נשאיר את הרגשות בקבלת ההחלטות מחוץ למסחר, כי ידוע שמשקיע חושב אחרת שהוא מחוץ לפוזיציה לעומת מצב שהוא בתוך פוזיציה שם הרגש מקבל תפקיד מרכזי. כמובן שאין טעם להכין תוכנית ניהול פוזיציה במידה ולמשקיע אין את המשמעת לדבוק בתוכנית.
משקיעים בדרך כלל נוהגים לחפש הסברים כלכליים למה שקורה בשוק במקום לבנות תוכנית עבודה ברורה לכל תרחיש,הרי ידוע שבטווח הקצר תנועת המחירים לא נובעת מהיגיון כלכלי אלא מרגשות ופעולות בלתי רציונליות רק בטווח הארוך ההיגיון הכלכלי הוא המכריע.
כמה סוגי שורטים קיימים? מיהו השורטיסט? >>>

איך מחשבים את המכפיל?

הדרך המסורתית הינה לחלק את מחיר המניה ברווח למניה ב-12 החודשים האחרונים, ואז מתקבל מכפיל רווח על בסיס הרווח הנוכחי. לפיכך, מניה של חברה שנסחרת במחיר של 5 מיליון והרווח הוא חצי מיליון לשנה מתקבל מכפיל 10. התשואה של המניה היא 10%.
דרך נוספת להסתכל על המכפיל הינה בשאלה כמה זמן ייקח למשקיע להחזיר את כספו שהושקע ברכישת המניה.
לדוגמא: אם המכפיל הינו 12 יאלץ המשקיע לחכות 12 שנים להחזר ההשקעה על כספו. בדרך כלל שמשקיעים קונים מניה אם מכפיל כזה גדול הם מצפים שלברה יתווסף מנוע צמיחה רציני שההשקעה תוחזר בזמן קצר יותר. צריך גם לקחת בחשבון את גורם הריבית מפני שהתוצאה המתקבלת היא נומינלית. כלומר מכפיל 15 אומר שההשקעה תוחזר תוך 15 שנים אך לא נלקח בחשבון האינפלציה שעומדת על ממוצע של 2.5%-3% בשנה.
לסיכום: קבלת החלטה להשקעה על-פי מכפיל בלבד היא לא מספיקה וחובה לשלב כלים נוספים למשוואה.
רוצים ללמוד הכל על שוק ההון באופן מעשי?
הירשמו ללימודי שוק ההון במכללת פסגות עם טובי המרצים בתחום>>>

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן