הריבית במשק ירדה? איך זה משפיע על כולנו ועל המשק?

יוסף לוי מרצה במכללת פסגותמאמר מאת: יוסף לוי, סוחר בבורסה ומאמן אישי במכללת פסגות

בחודשים האחרונים אנו עדים לדיונים רבים בתקשורת לגבי גובה הריבית במשקריבית יורדת

לשיעור הריבית יש השפעה לא רק על הפעילות במשק, אלא גם על משק הבית הפרטי שלנו. בנק ישראל הודיע ב-28.07.14 על הפחתת הריבית לחודש אוגוסט ב-0.25%, לרמה של 0.5%. מדובר ברמת שפל לריבית במשק, כאשר הפעם האחרונה שנקבעה ריבית כה נמוכה בשיעור זהה, היתה בחודש אפריל 2009, בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי.
אחת הסיבות העיקריות להורדת הריבית, היא ההאטה הנמשכת בפעילות הכלכלית במשק. זו אף צפויה להתגבר במהלך החודשים הבאים כתוצאה מההשפעה של מבצע צוק איתן.
במאמר זה, אסביר בצורה פשוטה את מגוון ההשפעות של תזוזה בריבית במשק ועל חיי כלל האזרחים, בעזרת כמה מושגי יסוד.
תחילה חשוב להכיר כמה הגדרות בסיס בנוגע לריבית  וכן את אופן הפעולה של בנק ישראל בנוגע לריבית, בכדי להבין את השפעתה המעשית על חיי היום יום.
הצטרפו ללימודי שוק ההון במכללת פסגות עם מיטב הקורסים אונליין >>>

בבסיסה, הריבית היא שווי הכסף

כלומר כמה אנחנו משלמים על קבלה או הפקדה של כסף מזומן בבנק. מידי חודש בנק ישראל קובע את שיעור ריבית החובה במשק (ריבית מוניטרית). זוהי הריבית בה הבנק בעצם לווה או מלווה כסף מבנקים מסחריים. ריבית הפריים זוהי ריבית בשיעור קבוע של 1.5% שבעזרתה הבנקים קובעים את הריבית על פקדונות, הלוואות (בין אם מדובר במתן הלוואות לעסקים או לפרטיים) ומתן אשראי שמתווספת על ריבית החובה.

תזוזה של ריבית משפיעה גם על מטבע (ייצוא וייבוא), מניות, אג"ח ונדל"ן – להלן:

  • מטבע – ריבית משקפת את ערך המטבע כלומר אם בנק ישראל הוריד את הריבית על השקל נוכל להסיק שערכו של המטבע ירד אל מול המטבעות החשובים בעולם דבר שיוביל לגידול בייצוא. גידול בייצוא הוא צעד שמשפיע לחיוב בגידול התמ"ג (תוצר מקומי גולמי). לדוגמא, אם ערך השקל ירד אל מול הדולר, הרי שעכשיו דולר אחד שווה יותר שקלים ולכן על כל דולר שייצואן יכניס למדינת ישראל פריטתו שווה יותר שקלים.
  • מניות – ככל שהריבית על הפקדונות נמוכה יותר, ההשקעות בשוק המניות גדלות. הסיבה לתוצאה זו נובעת מהרצון של אנשים לחסוך, הרי שאם הריבית כה נמוכה בבנק אנחנו יכולים להשיג תשואה גבוהה יותר בשוק ההון ולכן לאחר הורדת הריבית נוכל להבחין בגידול הביקוש למסחר בשוק ההון.
  • אג"ח – כאשר יש מהלך של הורדת ריבית, אג"חים שלהם תזרים מזומנים קבוע – יהיו שווים יותר. שער הנייר יעלה והתשואה לפדיון הגלומה בו תרד (התנועה תהיה באותו כיוון של הריבית במשק). כלומר, בינתיים, תוך נטרול אלמנטים של הצמדה, הורדת ריבית תביא ככלל לעליית ערך של אגרות חוב. לעומת זאת, ברגע שמכניסים אלמנטים של הצמדה ושל פרמיות סיכון שונות – ההשפעה היא לא בהכרח כל כך חדה וחלקה.כמו כן, ראוי לציין כי הורדת ריבית לכשלעצמה, אינה ערובה לעליית ערך של אג"ח. יש מימד של ציפיות בשוק. אם הורדת הריבית כבר מגולמת במחיר הנייר, אז ההורדה עצמה לא תשנה את מחירו עצמו.
  • נדל"ן – כאשר הריבית במשק יורדת נוכל לזהות תזוזה חזקה של מחירי הנדל"ן כלפי מעלה , תוצאה זו נגרמת בשל "ירידת מחיר המטבע" כלומר הכסף שלנו הוא זול יותר , כאשר נרצה לקחת הלוואה בבנק נצטרך לשלם עבור ההלוואה פחות כסף לכן מצב זה של הורדת ריבית מתמרץ את המשק לקחת הלוואות ולקנות יותר נכסים דבר שמגדיל את הביקוש ולכן גם את מחירי הנדל"ן.

לסיכום תזוזת הריבית הינה שינוי משמעותי בקצב הכלכלה. שינוי הריבית עוזר לנו להבין את ציפיות השוק והבנק המרכזי, שכן אנו, בתור מנתחים טכניים וסוחרים בשוק ההון, לומדים תמיד להכיר את המגמה בשוק ולהתנהל על פיה – ולכן חשוב שנדע למדוד ולהסיק את מסקנותינו על התזוזה במדד חשוב כמו הריבית.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים



יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן