מושגים בסיסיים בשוק ההון

איך תוכלו להצליח בשוק ההון?

לא משנה איך מסתכלים על זה, מאז ומתמיד שוק ההון היה קשור אלינו בעקיפין או במישרין. עלייה במניות, כמו גם ירידה במניות ונפילת הבורסה בארה"ב, משפיעים עלינו בצורה זו כלכלית. העיתונים המוצפים מידע ומאזנים כלכליים, וגם הביקוש הגובר והטרנד לעסוק בתחומי ההון, גורמים לאנשים רבים לפנות ללימודי שוק ההון.
לימודי שוק ההון מעניקים את הכלים המעשיים להרוויח בשוק ההון, לסחור בבורסה תוך כדי הגדלת הסיכוי מול מינימום סיכון מהפסד, לקרוא נתונים ומאזנים כלכליים, להתעסק עם חשבונות וחסכונות ולדעת לנצל את ההזדמנויות הרבות שקיימות בבורסה לרווחים אישיים.
כל אחד יוכל ללמוד את רזי המקצוע, אין תנאי קבלה מסוימים. בין אם זה משקיע או בעל תיק השקעות, עצמאי או שכיר, ומי שאינו מתכוון לעסוק במקצוע אך רוצה להבין את משמעות ההון הגלובלי, כולם יכולים לפנות ללימודי שוק ההון כאמור.
רבים שומעים את המונח לימודי שוק ההון ומיד נרתעים – ניהול כספים והשקעות נשמע מפחיד, והרי יש אנשים שזהו תפקידם – וכך עדיף להשאיר זאת. האמנם? הרי האדם אשר בידיו הפקדת את ניהול כל חסכונותיך – כל עבודת חייך! – עסוק בניהול עשרות ומאות חסכונות של אנשים נוספים. החלטה שיעשה אשר נכונה לאחד הלקוחות לאו דווקא נכונה גם עבורך!
הוא לא תמיד יהיה מודע לכל ההטבות והקלות המס שמגיעות לך עקב היותך אינדיבידואל ולא יכול להקדיש לכספך את מלוא תשומת הלב הדרושה לו, מאחר וזמנו מחולק בין לקוחות נוספים. ומה בכלל קורה עם כספך כרגע? סביר להניח שמנהל ההשקעות שלך לא מספק לך דין וחשבון יום-יומי על הפעולות שהוא מבצע עם כספך. יכול להיות שהוא טועה מדי יום ולכן אתה מפסיד אלפי שקלים בשנה?

במה יועילו לי לימודי שוק ההון?

לימודי שוק ההון מתאימים ועונים על הצרכים של מגוון רחב של סוגי אנשים. כאלה המעוניינים להוות גוף בקרה על יועץ ההשקעות שלהם,אנשים המעוניינים בהכנסה נוספת דרך מסחר בבורסה דרך כאלה הרוצים לעסוק בבורסה כהכנסה עיקרית ועד כאלה שרוצים להבין את ניהול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שברשותם. בית ההשקעות או הבנק שמשקיעים את כספך עושים כן לפי תכנון אסטרטגי שלהם. בהבינך את הגורמים שמרכיבים את תיק ההשקעות שלך, תוכל להוות גוף בקרה. למעט בריאות, כסף הוא אחד הדברים החשובים ביותר להגן עליהם, למה שלא תתעמק בשאלה הכה חשובה "היכן הכסף שלי עכשיו"? או "איך אני יכול לנצל את ההזדמנויות הקיימות בבורסה לרווחים אישיים"?

מה זה בורסה על קצה המזלג…

הבורסה זה שוק המאפשר מסחר בניירות ערך, קנייה ומכירת מניות והנפקתן. היא זאת שלמעשה מפגישה בין גופים או פרטים המעוניינים להשקיע את הונם. הבורסה לניירות ערך המובילה ביותר בעולם היא בורסת וול סטריט הנמצאת בניו יורק. הבורסה בוול סטריט נוסדה ע"י 24 סוחרי מניות שחתמו על הסכם האמור להסדיר ביניהם את המסחר. היא נוסדה ב17 במאי 1792. הבורסה הישראלית נמצאת בת"א באחד העם ויש בה מגוון של מדדים. מדד הדגל הוא  מדד ת"א – 25, המתפרסם מאז 1992 (בתחילה, תחת השם "מדד המעו"ף"). המדד כולל את 25 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה של ת"א.

לימודי שוק ההון – הדרך לעצמאות פיננסית

לימודי שוק ההון  במכללת פסגות מועברים על ידי מרצים מקצועיים בעלי ניסיון של שנים רבות בתחום ההשקעות ושוק ההון. המכללה נוסדה ומנוהלת ע"י מר יניב ארביב ומר רועי ראובן שנבחרו בשנת 2007 ע"י המגזין  היוקרתי דה-מרקר מבית עיתון הארץ "כמפצחי המניות". בנוסף, רועי ראובן ויניב ארביב כתבו את הספר לאן נעלמו 300% ?הנמכר בהצלחה יוצאת דופן ברשתות הספרים. למכללת פסגות מעל 6000 בוגרים שלמדו במכללה בהצלחה החל משנת 2005.
מסלולי ההכשרה במכללת פסגות חושפים את התלמידים לטכניקות שונות של ניהול השקעות, הקורסים נמשכים לרוב מספר שבועות או מספר חודשים ובסופם הסטודנט רוכש הבנה ושליטה מלאה בכל סוגי ההשקעות בשוק ההון. או במילים אחרות – לימודי שוק ההון יאפשרו לכל אחד להשיג עצמאות פיננסית ובמקרים רבים גם הזדמנות נדירה לשדרג באופן משמעותי את רמת החיים…

מושגים בסיסיים בשוק ההון:

  • ת"א – 25

מדד ת"א – 25 הוא מדד הדגל של הבורסה, המתפרסם מאז 1992 (בתחילה, תחת השם " מדד מעו"ף ").
המדד כולל את 25 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה של ת"א.

  • מדד ת"א – 100

מדד זה מורכב מ-100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה בבורסה של ת"א.

  • מדד 500 s&p

מדד המניות המוביל בארה"ב והוא כולל את 500 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בנסחרות בבורסה בארה"ב ומשקפות את כלל פעילות המשק האמריקאי.

  • מדד נאסד"ק

הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עיקר החברות שמניותיהן נסחרות בה עוסקות בשוק הטכנולוגיה (היי-טק).

  • דו"חות כספיים

דו"ח המתפרסם ע"י חברות ציבוריות בישראל אחת לשלושה חודשים (רבעוני) ודו"ח שנתי מורחב יותר. הדו"ח כולל נתונים כספיים על מצב החברה, כגון מאזן, רווח והפסד, תזרים המזומנים וסקירת מנהלים על מצבה העסקי של החברה.

  • טווח השקעה

אחד נושאים החשובים בתכנון תיק ההשקעות בצד מטרת ההשקעה. השאלה למה מיועד הכסף (השלמת הכנסה לאחר יציאה לגמלאות, רכישת דירה, בטחונות לעתיד וכו') שאלה שנייה כמה זמן סביר שהחיסכון לא יידרש במלואו או בחלקו.
שאלות אלה בצד התאמה למצבו הפיננסי הכללי של הלקוח קובעים את מיבנה תיק ההשקעות של הלקוח.

  • אנליזה גרפית

שיטה לניתוח מחירי מניות, באמצעותה בוחנים את הגרף של נייר הערך מנתחים את ההתנהגות ההיסטורית שלו ומנסים להסיק מכך את התנהגותו בעתיד.

  • קרן נאמנות

מוצר פיננסי שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך. קרן הנאמנות צריכה להתנהל בניהול מקצועי ובפיקוח נאמן. המשקיע מחזיק ביחידת השתתפות. זהו אינו תיק השקעות אלא כאמור מוצר.בקרן נאמנות מניתית מנהל הקרן מחויב להשקיע מינימום 50% מנכסי הקרן בתחום התמחותה.
לכן על המשקיע הפרטי להבין את כיוון הבורסות כי בקרן מסוג זה חוסר הבנה של כיוון הבורסה יגרום להפסדים כבדים.

  • סטופ לוס

הוראה לקטיעת הפסד.בביצוע קניה המשקיע קובע מראש מה הסכום אותו הוא מוכן לסכן מתוך גודל ההשקעה. בדרך כלל הוראת הסטופ לוס תהיה בין 5%-10% מסכום ההשקעה.

  • תעודת סל

היא נייר ערך, הנסחרת כמניה לכל דבר, תעודות סל מחקות את מדד ניירות הערך אחריו הן עוקבות. התעודה רשומה למסחר בבורסה ועוקבת אחר מדדים או סחורות המחושבים ומפורסמים בבורסות השונות. המחזיק בתעודת הסל מחזיק בעקיפין בכל מניות המדד לפי שווי השוק המדויק של כל מניה במדד.

  • טייק פרופיט – take profit

יעד מחירים. המשקיע מכניס הוראה בזמן קנית המניה שבה הוא קובע את השער שבו הוא מעוניין למכור את המניה ברווח.

  • קרן השתלמות

נחשבת, במובנים רבים, כחיסכון המשתלם ביותר, קרן ההשתלמות היא בעצם תוכנית חיסכון חכמה לטווח הבינוני, שמיועדת הן לשכירים והן לעצמאיים. קרן השתלמות הינו המוצר היחיד שפטור ממס רווחי הון.

  • פק"מ

אפיק השקעה לטווח קצר של הבנקים המסחריים, הנושא ריבית שקלית קבועה מראש.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן