איך מחליטים איזו מניה לקנות? ומה עושים כשיש משבר פיננסי?

כשרוצים להחליט איזו מניה לקנות מסתמכים בדרך כלל  על שתי שיטות בסיסיות – שיטת הניתוח הפונדמנטלי ושיטת ניתוח טכני

שיטת הניתוח הפונדמנטלי מסתמכת ככלל על לימוד מצבה הכלכלי של חברה מסוימת. שיטה זו בוחנת את הדו"חות הכספיים, מכפיל רווח, מאזנים, המלצות אנליסטים ,ניהול החברה וכו'.
סוחר המשתמש בניתוח פונדמנטלי בדרך-כלל יהיה מעודכן תמיד לגבי זמני הפרסום של האינדיקאטורים הכלכליים, יעקוב בזמן אמת  אחר פרסום האינדיקאטור ומייד לאחריו על ההשפעה שיש לפרסום ,סוחר כזה יעקוב אחר התרחשויות כלכליות של החברה ,מוצרים חדשים,כניסה לתחומים חדשים,ניהול החברה וכו'.
לאחר מעקב מתמשך אחרי השפעות האינדיקאטורים על שערי המניות, יוכל הסוחר לקבוע טוב יותר את ההשפעה הפוטנציאלית שתהיה לפרסום כל אינדיקאטור על שער המניה.
ה-"תמונה הגדולה" של הניתוח הפונדמנטלי טובה לחיזוי מגמות ארוכות-טווח בשערי המניות, אך היא אינה נותנת כיוון מספק לטווח הקצר בינוני.
מצד שני יש לנו את שיטת ניתוח טכני. השיטה חוקרת את התנהגות השווקים בהתבסס על גרפים למטרת הבנה של מגמות מחירים עתידיות. השיטה מתבססת על חקר פסיכולוגיית

המשקיעים וניסיון לצפות את התנהגותם. הניתוח הטכני נסמך על שלושה הנחות יסוד:

  1. המחירים ומחזורי המסחר, כפי שהם מופיעים על הגרף, מספקים את כל הנתונים הדרושים. אין צורך לשלב נתונים נוספים על מנת לנתח טכנית.
  2. השוק נע במגמות והתנהגותו איננה סתמית או שרירותית לאורך זמן.
  3. ההיסטוריה חוזרת על עצמה.

הניתוח הטכני פועל על חישוב סטטיסטי ומצליח בין 65-75% על כל המוצרים שנסחרים בארץ ובעולם, כמו מדדים, מניות, תעודות סל, קרנות נאמנות, מטבעות וכו'.
בשיטה הפונדמנטאלית אין לנו נקודות כניסה, יציאה וקטיעת הפסד ברורות. דבר העלול לפגוע במשקיע בצורה משמעותית. כניסה לעסקה בלי לדעת היכן לצאת או היכן לחתוך הפסד, בקלות יכולה לגרום למשקיע להפסד את כל כספו. אין ספק שנקודה זו משמעותית והיא מקנה יתרון ברור לשיטה הטכנית, בה המנתח הטכני גוזר מן הגרף את הנקודות הללו בדיוק משמעותי. וכך למעשה מיישם מעשית עקרונות משמעת עצמית במזעור האויב הראשי של המשקיע- הרגש.

על ההשפעות של משברים פיננסיים

מרבית הציבור הרחב מכיר את הבורסה והשווקים הפיננסים באמצעות השקעה במניות. עליות, ירידות, מפולות ותקופות גאות ושפל היו מנת חלקם של לא מעט משקיעים שהיו מעוניינים להשיא את כספם ועשו שימוש באנשי מקצוע שהמליצו על מניות כאלו ואחרות.
המשבר הפוקד את השווקים הפיננסים בעת הנוכחית נובע ממצוקת אשראי קשה שמונעת קבלת אשראי בנקאי, או באמצעות גיוסי חוב (הנפקת אגרות חוב), ומשפיעה בצורה נרחבת על התנהלות הפירמות במשק. המשבר הפיננסי, כמו גם בימי גאות, יבוא אל קיצו והעליזות תחזור לשלוט על פני המשקיעים והסוחרים. עד אז, מחפשים כולם את המניות הטובות, המנצחות, החזקות והיציבות. אולם טרם נצא מהמשבר סביר שתהיה תקופת רגיעה בה יבין ציבור המשקיעים שיציבות פיננסית תגדיר את עצמה מחדש לפני גל עליות בשוק המניות.
לדעת עוד על לימודי שוק ההון של מכללת פסגות>>>
בסופו, או תחתיתו, של המשבר עדיין יתפקדו פירמות שייצרו מוצרים וימכרו אותם להמונים וכתוצאה מכך ייצרו תזרים מזומנים. בנקודה הזו בדיוק נכנסת לתמונה השקעה באגרת חוב. אגרת חוב הינה הלוואה שהמשקיע מעניק לחברה בתמורה לריבית.
כל פירמה תוכל לשלם ריבית על הלוואותיה אך ורק במידה ויהיה לה את המזומנים הדרושים לכך. מכאן ניתן להסיק שעל אף המשבר – חברות שייצרו מזומנים יוכלו ללא קושי רב לשלם הלוואות לעסקים למחזיקי האג"ח אשר מחזיקים בחוב שלהן ואילו מחזיקי המניות יתכן ולא ירשמו תשואות חיוביות.
הנוסחא מאוד פשוטה – המניות יעלו רק כאשר הפירמות יוכיחו שהן מסוגלות לייצר שיפור בעסקיהן ואילו מחזיקי אגרות החוב ייהנו כאשר הפירמות יוכיחו שהן מסוגלות לשמור על תזרים מזומנים יציב. הצגת תז"מ יציב הינה פשוטה יותר (על פניו) מאשר הצגת גידול וצמיחה עקביים.
המשבר הפיננסי פגע בעת הזאת בכל המכשירים הפיננסים, הן מניות והן אגרות חוב וזאת כתוצאה מחששות המשקיעים מאי יכולתן של הפירמות להחזיק מעמד כעסקים עובדים. בנקודת השפל, אותה כולם מייחלים למצוא, יבין ציבור המשקיעים שישנן פירמות שחוסנן אינו מוטל בספק – מה שמהווה חותמת לתשלומי החוב – אך עדיין לא אומר שהיציבות תתורגם לצמיחה בעסקים.
בכל אופן שהשווקים יחזרו לעלות אני ממליץ לתת דגש ומקום רב בתיק ההשקעות לקנית מדדים המכילים מניות קטנות יותר כמו מדדי ת"א 100 ו- ת"א 75.רכישה של מדדים אלו נעשית דרך תעודות סל שזהו מכשיר פיננסי שעוקב אחר המדדים.
הסיבה לרכוש תעודות סל על מדדים אלו ולא רק על מדד ת"א 25 נעוצה בסיבה שמדדים אלו נפגעו הרבה יותר ממדד ת"א 25 ולכן האפסייד עליהם גדול יותר.

סיכום

משקיעים שרוצים לרכוש מניות לטווח זמן של שנה ומעלה עדיפה שיטת הפנדמנטלי. כאשר רוצים לקנות מניות לטווח ארוך יש צורך להבין היטב את מצבה הכלכלי של החברה וניהולה.
לסוחרים לטווח קצר – בינוני עדיפה השיטה הטכנית,משום שבטווח הקצר, ביצועי המניות מושפעים בעיקר "מאווירת השוק" ופחות מהאינדיקטורים הכלכליים של כל חברה
רוצים ללמוד עוד? אתם מוזמנים לשריין את מקומכם בקורס ניתוח טכני שלנו>>>.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן